Littering

Úhrada nákladů na úklid odpadu z obalů

 

V novele zákona o obalech je v § 10a definována povinnost pro osoby uvádějící na trh nebo do oběhu jednorázové plastové obaly. Jedná se o povinnost hradit na základě písemné smlouvy obcím náklady vynaložené na úklid odpadu z těchto jednorázových plastových obalů, kterého se osoby zbavují mimo místa určená k jeho odkládání, a na následnou přepravu a zpracování tohoto odpadu.

Tato povinnost nabyla účinnosti 1. 1. 2023.

 

Webinář k tématu littering

Desetiminutový internetový seminář, který Vám vysvětlí jakých obalů se littering týká, na koho se tato povinnost vztahuje a jak litteringové obaly evidovat.

 

Jak splníme tuto povinnost?

Tuto povinnost je možné splnit prostřednictvím uzavřené smlouvy o sdružené plněním s autorizovanou obalovou společností EKO‑KOM od 1. čtvrtletí 2023. V rámci čtvrtletního výkazu o produkci obalů vyplníte list L – Litteringové obaly, na jehož základě Vám bude fakturována odpovídající částka (celková hmotnost obalů v tunách x sazba za tunu).

 

Jaké obaly patří mezi litteringové?

Povinnost se vztahuje na jednorázové prodejní plastové obaly na potraviny a nápoje, které jsou zcela nebo částečně vyrobeny z plastu a na plastové odnosné tašky:

 

Typ obalu

část C přílohy č. 4
k zákonu o obalech
Hranice
sáčky a balení zhotovené z pružného materiálu

 

≤ 3 L

obsahují potraviny určené k okamžité spotřebě z těchto sáčků nebo balení bez jakékoli další přípravy

nádoby na nápoje
o objemu až 3 litry
≤ 3 L

na pivo, víno, vodu, tekuté občerstvení, šťávy a nektary, instantní nápoje a mléko

(tj. nádoby, jež se používají k pojmutí nápojů, např. nápojové lahve, včetně jejich uzávěrů a víček, a nápojové obaly z kompozitních materiálů, včetně jejich uzávěrů a víček)

 

plastové odnosné tašky

 

< 50 mikronů

 

 

Typ obalu

část D přílohy č. 4
k zákonu o obalech
Hranice
nápojové kelímky

 

včetně jejich uzávěrů a víček
nádoby na potraviny

 

≤ 3 L

jako jsou krabičky s víkem či bez něj, jež se používají k pojmutí potravin, které jsou

a) určeny k okamžité spotřebě, a to buď na místě, nebo k odnesení s sebou,

b) obvykle spotřebovávány z této nádoby a

c) připraveny ke spotřebě bez jakékoli další přípravy, jako je vaření nebo ohřívání, včetně nádob na potraviny používaných pro rychlé občerstvení nebo jiná jídla připravená k okamžité spotřebě, s výjimkou nádob na nápoje, talířů a sáčků a balení obsahujících potraviny

 

Pomocník pro výrobce a importéry
nápojových kelímků a nádob na potraviny

(jednorázových plastových obalových prostředků uvedených v části D přílohy č. 4 Zákona o obalech)

 

Jak evidovat litteringové obaly?

Výše uvedené obaly se evidují ve čtvrtletních výkazech o produkci obalů na listu

L – Litteringové obaly (prvně za 1. čtvrtletí 2023)

Eviduje se celková hmotnost jednorázových plastových obalů. U obalů uvedených v části D přílohy č. 4, které jsou částečně vyrobeny z plastu, se kromě celkové hmotnosti obalu eviduje i hmotnost plastu v daném obalu.

Metodiku k vyplnění litteringového listu L
čtvrtletního výkazu o produkci obalů naleznete na tomto odkazu:

 

Struktura listu L – Litteringové obaly a obalové prostředky

Tmavě šedé kolonky se nevyplňují.

Výše uvedená tabulka je součástí čtvrtletního výkazu o produkci obalů
(list L).

 

Jaké jsou poplatky za litteringové obaly?

Poplatky za littering naleznete ve struktuře odměn na tomto odkazu:
https://www.ekokom.cz/cz/klienti/poplatky/

 

Nádoby na nápoje 686 Kč / t
Sáčky a balení na potraviny 686 Kč / t
Nápojové kelímky 686 Kč / t
Nádoby na potraviny 686 Kč / t
Plastové odnosné tašky 686 Kč / t

Platné od 1. 1. 2025, uvedené ceny jsou bez DPH.

Poplatek se vypočítá ze sloupce „celková hmotnost v tunách“.

 

Nádoby na nápoje 555 Kč / t
Sáčky a balení na potraviny 555 Kč / t
Nápojové kelímky 555 Kč / t
Nádoby na potraviny 555 Kč / t
Plastové odnosné tašky 555 Kč / t

Platné od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2024, uvedené ceny jsou bez DPH.

 

 

Jak byly poplatky stanoveny?

Podle zákona o obalech měla AOS EKO‑KOM povinnost vypracovat způsob výpočtu nákladů na úklid odpadu z jednorázových plastových obalů. Tento způsob výpočtu byl posouzen a schválen MŽP – seznámit se s ním můžete zde:
Způsob výpočtu nákladů na littering 2025 – EKO‑KOM (ekokom.cz)

 

Legislativa

 

Rádi Vám poradíme

Případné dotazy Vám rádi zodpovíme na tel. číslech 729 848 430 a 729 848 435, nebo e-mailové adrese: evidence@ekokom.cz.

 

Časté dotazy (FAQ) k litteringu

▼ Na základě jakého předpisu jsme povinni hradit náklady na úklid odpadu z vybraných jednorázových plastových obalů?

Tato povinnost vyplývá ze směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/904 o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí („směrnice SUP“). Povinnost byla transponována do §10a zákona o obalech (publikován 31. 8. 2022 ve Sbírce zákonů č. 244/2022).

Do zákona o obalech byla tedy transponována povinnost úhrady nákladů na úklid odpadu uvedeným v části C přílohy č. 4 zákona o obalech:

  • sáčky a balení zhotovené z pružného materiálu, které obsahují potraviny určené k okamžité spotřebě z těchto sáčků nebo balení bez jakékoli další přípravy,
  • nádoby na nápoje o objemu až 3 litry,
  • plastové odnosné tašky;                                         

a k obalům a obalovým prostředkům uvedeným v části D přílohy č. 4 zákona o obalech:

  • nápojové kelímky,
  • nádoby na potraviny.
▼ Od kdy platí povinnost úhrady nákladů na úklid odpadu z obalů (§10a)?

Tato povinnost platí od 1. 1. 2023. V případě, že máte uzavřenou Smlouvu o sdruženém plnění, prvně evidujete stanovené obaly a obalové prostředky ve čtvrtletním výkazu o produkci obalů již za 1. čtvrtletí 2023 a na základě Vámi zaslaného výkazu Vám poplatky za plnění této povinnosti budou poprvé fakturovány v odměně za 1. čtvrtletí 2023.

▼ Mám uzavřenou Smlouvu o sdruženém plnění. Mohu si část svých povinností plnit individuálně a část prostřednictvím AOS EKO-KOM?

Způsob plnění zákonných povinností upravuje § 13 zákona o obalech, kde je v odst. 1 písm. c) stanoveno, že osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu obaly, splní povinnosti stanovené v § 10 až 12a uzavřením smlouvy o zajištění plnění povinnosti zpětného odběru a využití odpadu z obalů podle tohoto zákona pouze s jednou autorizovanou obalovou společností ve vztahu ke všem obalům jí uváděným na trh nebo do oběhu. Z toho vyplývá, že pokud povinná osoba plní své povinnosti na základě uzavřené Smlouvy o sdruženém plnění s AOS, pak povinnosti plní tímto způsobem za všechny obaly, které uvádí na trh nebo do oběhu. Nelze tedy část povinností plnit individuálně a část prostřednictvím AOS.

▼ Proč je povinnost vztažena pouze na jednorázové plastové výrobky, obalové prostředky a obaly vyrobené z plastu? Vždyť se v litteringu objevují i výrobky a obaly vyrobené z jiných materiálů.

Směrnice SUP se vztahuje pouze na vybrané plastové výrobky na jedno použití. V této Směrnici nevznikají povinnosti k výrobkům z jiných materiálů. O stanovených cílech hovoří preambule Směrnice SUP. Cílem směrnice je především předcházet dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí, zejména na vodní prostředí, a na lidské zdraví a snižovat jej, jakož i podporovat přechod k oběhovému hospodářství.

Povinnosti ze směrnice SUP nebyly transponovány pouze do zákona o obalech (k obalům a obalovým prostředkům). Pro tzv. neobalové plastové výrobky (vlhčené ubrousky, balonky, tabákové výrobky s filtry) došlo k transpozici povinnosti úhrady nákladů na úklid do Zákona č. 243/2022 Sb., o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí.

▼ Vztahuje se daná povinnost na všechny obaly uváděné na trh?

Nová povinnost (úhrada nákladů na úklid odpadu z obalů) a s tím spojená povinnost evidence se vztahuje pouze na obaly a obalové prostředky na potraviny a nápoje a plastové odnosné tašky stanovené v části C a D přílohy č. 4 zákona o obalech:

Část C

Jednorázové plastové obaly, ke kterým se vztahují požadavky na úhradu nákladů na úklid odpadu, osvětovou činnost.

  1. Sáčky a balení zhotovené z pružného materiálu, které obsahují potraviny určené k okamžité spotřebě z těchto sáčků nebo balení bez jakékoli další přípravy.
  2. Nádoby na nápoje o objemu až 3 litry, tj. nádoby, jež se používají k pojmutí kapalin, např. nápojové lahve, včetně jejich uzávěrů a víček, a nápojové obaly z kompozitních materiálů, včetně jejich uzávěrů a víček, s výjimkou skleněných nebo kovových nádob na nápoje, které mají uzávěry a víčka vyrobené z plastu, včetně jejich uzávěrů a víček.
  3. Plastové odnosné tašky o tloušťce stěny <50 mikronů.

Část D

Jednorázové plastové obaly a obalové prostředky, ke kterým se vztahují požadavky na úhradu nákladů na úklid odpadu, osvětovou činnost, na určení pověřeného zástupce a požadavky podle § 15b

Nápojové kelímky, včetně jejich uzávěrů a víček.

  1. Nádoby na potraviny, tj. nádoby, jako jsou krabičky s víkem či bez něj, jež se používají k pojmutí potravin, které jsou:

a) určeny k okamžité spotřebě, a to buď na místě, nebo k odnesení s sebou,

b) obvykle spotřebovávány z této nádoby a

c) připraveny ke spotřebě bez jakékoli další přípravy, jako je vaření nebo ohřívání, včetně nádob na potraviny používaných pro rychlé občerstvení nebo jiná jídla připravená k okamžité spotřebě, s výjimkou nádob na nápoje, talířů a sáčků a balení obsahujících potraviny.

▼ Vztahuje se povinnost i na tzv. biodegradabilní nebo bio-based plasty?

Ano, na všechny plasty, které jsou tvořeny polymerem podle čl. 3 bodu 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, k němuž mohou být přidány přísady nebo další látky, a který může být hlavní strukturní složkou konečných výrobků; plastem není materiál tvořený chemicky neupravenými přírodními polymery.

Směrnice (SUP) v odstavci 11 definuje plasty jako vyrobené za použití upravených přírodních polymerů nebo plasty vyrobené z biologických, fosilních či syntetických výchozích látek se v přírodě běžně nevyskytují, a měly by být proto upraveny touto směrnicí.  Upravená definice plastů by tudíž měla zahrnovat výrobky z kaučuku na bázi polymerů, bioplasty a biologicky rozložitelné plasty bez ohledu na to, zda jsou získávány z biomasy anebo zda se mají časem biologicky rozložit.

▼ Vztahuje se tato povinnost pouze na plastové obaly (obaly a obalové prostředky), nebo i na obaly, které obsahují plastovou složku jen zčásti?

Povinnost se vztahuje na jednorázové plastové obaly, které jsou zcela nebo částečně vyrobeny z plastu a které nejsou opakovaně použitelnými obaly.

Pro stanovení, zda se jedná o plastový výrobek, je rozhodující jakýkoliv podíl plastové složky a není stanovena žádná, ani minimální hranice.

▼ Kde konkrétně najdu, čeho všeho se nová povinnost týká?

Povinnost se vztahuje na jednorázové plastové obaly uvedené v části C a plastové obaly a obalové prostředky uvedené v části D přílohy č. 4 k zákonu č. 477/2001 Sb., o obalech.

▼ Proč se tato povinnost netýká všech obalů?

Ačkoli víme, že se mezi odhozenými odpadky nachází i další typy obalů (skleněné, kovové, papírové apod.), směrnice SUP a zákon o obalech stanovují úhradu nákladů vynaložených na úklid odpadu pouze z definovaných jednorázových plastových obalů, kterých se lidé zbavují mimo místa určená k jeho odkládání, a na následnou přepravu a zpracování tohoto odpadu. Jedná se o drobné odpadky odhozené mimo sběrné nádoby anebo, které jsou součástí tzv. černých skládek.

Klient hradí poplatky za všechny uvedené typy obalů a obalových prostředků za jejich celkové množství uvedené na trh, nejen za ty, které se fakticky stanou odpadem. Výše poplatku zohledňuje ve své výši to, že ne všechny obaly skončí v litteringu, ale jen jejich malá část.

▼ Kdo bude určovat, který výrobek/obal pod novou povinnost spadá, pokud to nebude jednoznačné?

V případě pochybností je nutné se obrátit na Ministerstvo životního prostředí jako ústřední správní úřad v oblasti nakládání s obaly a odpady z obalů.

▼ Bude-li naše firma splňovat podmínky § 15a zákona o obalech, znamená to, že se na nás nebude povinnost litteringu vztahovat? Bude stanoveno minimální množství, od kterého se littering bude muset plnit, nebo povinnost je pro všechny bez výjimky?

Splní-li firma výjimku dle § 15a zákonu o obalech , nebude se na ni povinnost litteringu vztahovat. To znamená, že, celkové množství obalů jí uvedených na trh nebo do oběhu za kalendářní rok nepřekročí 300 kg a zároveň její roční obrat nepřekročí 25 000 000 Kč.

▼ Jakým způsobem budu vést evidenci těchto plastových obalů a obalových prostředků?

S účinností od 1. 1. 2023 se mění struktura čtvrtletního výkazu o produkci obalů, a to přidáním nového evidenčního listu L“ (jako littering), jehož struktura vyplývá ze závazného prováděcího předpisu – vyhlášky.

▼ Musím uzavřít novou smlouvu?

Uzavření nové smlouvy není nutné, a to na základě přechodného ustanovení k zákonu o obalech. Dle § 51 odst. 6 se má za to, že Smlouva o sdruženém plnění, uzavřená podle zákona o obalech přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se považuje za smlouvu o sdruženém plnění podle § 13 odst. 1 písm. c) zákona o obalech.

▼ Vztahuje se povinnost pouze na výrobce nebo i na importéry či prodejce?

Pokud při své podnikatelské činnosti uvádíte na trh nebo do oběhu jednorázové plastové obaly uvedené v části C nebo jednorázové plastové obaly a obalové prostředky uvedené v části D přílohy č. 4 k zákonu o obalech, musíte tyto povinnosti splnit. Povinnosti se tedy vztahují na výrobce, importéry i na prodejce.

▼ Bude možné tuto povinnost přenést v dodavatelsko-odběratelském řetězci? Jakým způsobem?

V případě, že dodavatel a odběratel mají uzavřenou Smlouvu o sdruženém plnění, lze povinnosti přenést, a to na základě písemné dohody, že odběratel hradí poplatek nejen za zpětný odběr a využití, ale i poplatek za littering.

▼ Bude plnění povinnosti kontrolováno? Jakým způsobem se bude ověřovat správnost evidence obalů a obalových prostředků, které jsou definovány v příloze č. 4 částí C a D?

Ověřování informací prostřednictvím auditu je pro AOS stanoveno zákonem o obalech i podmínkami autorizace Ministerstva životního prostředí. Předmětem tohoto auditu je ověření úplnosti a pravdivosti všech informací, které klient poskytl dle Smlouvy o sdruženém plnění.

Neméně důležitým důvodem auditů je zachování rovných podmínek pro všechny klienty systému EKO‑KOM, aby nemohlo dojít ke zvýhodnění nebo znevýhodnění jedné společnosti oproti jiným.

▼ Jak se stanovuje výše nákladů na úklid jednorázových plastových obalů?

Celkové náklady byly stanoveny na základě výsledků pravidelného dotazování všech obcí zapojených do systému EKO-KOM prostřednictvím dotazníku o nakládání s komunálním odpadem v obci. Předmětem dotazování byly celkové náklady obce na úklid tzv. litteringu (drobných pohozených odpadků) a úklid černých skládek. Náklady na úklid litteringu byly na základě dodatečných šetření mezi obcemi rozděleny mezi tzv. suché (ruční) čištění a tzv. mokré (strojní) čištění z důvodu odlišných podílů výskytu předmětných obalů v těchto dvou typech úklidů. Ve výpočtu jsou zohledněny výstupy z naší litteringové studie, která stanovuje podíly obalů v litterngových odpadech.

▼ Komu AOS platí za littering a jakým způsobem?

Výše odměny je stanovena v Kč/obyvatel/rok a je vyplácena paušálně všem obcím zapojeným do systému EKO-KOM na základě počtu trvale hlášených obyvatel. Tato odměna obcím je účelově vázána k úklidu obalových odpadů.

▼ Existuje výzkum skladby litteringu v ČR?

Ano, studii shrnující rozsáhlý výzkum na téma litteringu v ČR zpracovala Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem na základě zadání AOS EKO-KOM.

Studii naleznete na tomto odkazu:

Litteringová studie – celé znění – EKO-KOM (ekokom.cz)

▼ Zajišťuje EKO-KOM i povinnosti vztahující se na plastové výrobky – „neobaly“ (tabákové výrobky, předvlhčené obrousky a balónky)? To znamená, že EKO-KOM plní povinnosti vyplývající ze Zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí (zákon č. 243/2022 Sb.)?

AOS EKO-KOM nezajišťuje plnění těchto povinností. Úhradu nákladů obcím za úklid odpadu z těchto vybraných plastových výrobků (tzv. littering) i další plnění povinností vyplývající ze zákona č. 243/2022 Sb. řeší jiné kolektivní systémy. EKO-KOM zajišťuje plnění povinností týkající se obalů a obalových prostředků.

Kontakty
Kateřina Kašparová

asistentka - evidence
evidence@ekokom.cz
+420 729 848 430

Lenka Hříbalová

asistentka - evidence
evidence@ekokom.cz
+420 729 848 435

Věděli jste, že
  • Klientům nabízíme

    Poradenství v oblasti značení obalů a podmínek uvedení obalu na trh

    Kvalitní elektronickou komunikaci, která šetří náklady

    Informace o zahraničních systémech Zeleného bodu

    Bezplatné semináře z oblasti obalového zákona